Sabtu, 7 Januari 2012

Apa Itu Stem Sel

Apa Itu Stem Sel?


Sel Stem! Apakah sel stem? Kalau dulu-dulu sel stem ini boleh didapati dari tali pusat bayi yang baru dilahirkan. Ia juga boleh didapati dari sel organ dan sel sum-sum tulang manusia. Darah di dalam tali pusat bayi adalah sumber sel stem yang sangat bernilai dan secara genetiknya ia unik kepada bayi dan keluarganya sahaja. Sekarang ini sel stem juga banyak diambil dari sel haiwan seperti arnab dan lain-lain.

Teknologi perubatan berasakan sel stem berkembang pesat kini kerana teknologi ini mampu memberi harapan baru bagi penyembuhan pelbagai penyakit yang belum ada ubatnya. Sel stem yang terdiri daripada sel-sel tidak matang merupakan sel induk(master cell). Di mana ia boleh bertukar, membiak dan membentuk dengan sendirinya menjadi pelbagai jenis sel dalam badan manusia seperti sel saraf, sel darah dan semua jenis sel. Sel stem juga merupakan  sekumpulan prosedur baru dan teknologi yang memperkenalkan sel yang berkeupayaan untuk menjana atau menggantikan sel-sel yang berpenyakit dengan sel-sel baru yang sihat dan boleh berfungsi.

Daripada kajian yang telah dibuat Sel Stem ternyata boleh digunakan untuk menjana sel-sel dan tisu-tisu gentian bagi merawat lebih 70 jenis penyakit seperti Parkinson, Alzheimer. Leukemia, angin ahmar, serangan jantung, kencing manis, barah, down sindrom, penyakit darah(barah, talasemia, anemia), sklerosis multiple, arthritis rheumatoid, lumpuh saraf tunjang. Ia juga boleh digunakan untuk merawat sel sum-sum tulang yang rosak semasa rawatan kemoterapi atau radioterapi.

Menurut statistik yang dijalankan ke atas 5 juta pesakit didapati ternyata sel stem berkeupayaan untuk mengembalikan ingat pesakit alzeimer, mengantikan kulit yang hilang akibat kecelakaann yang mengerikan dan dapat menyembuhkan pesakit lumpuh sehingga mampu berjalah seperti biasa.

 Kecanggihan teknologi perubatan sel stem tidak ada penghujungnya. Ini adalah kerana kehendak pengguna terhadap produk sangat tinggi bila ianya berkaitan dengan kesihatan dan kecantikkan. Penyelidikan tentang sel stem semakin giat dijalankan oleh saintis di seluruh dunia dan akhirnya penemuan pertama sel stem bukan dari haiwan telah ditemui. Salah satu buah yang paling popular dan paling banyak digunakan untuk  menghasilkan sel stem adalah buah epal. Teknologi ini lebih dikenali sebagai sel stem epal(apple stem cell).

Hubungi Kak Ida: 019-7734277 untuk maklumat lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan